Metoda kasowa - sposób rozliczenia VAT

Metoda kasowa to szczególny sposób rozliczania VAT — pozwala odliczyć lub naliczyć VAT dopiero w momencie otrzymania zapłaty lub dokonania płatności.


Aby ją ustawić w Systemie, przejdź do zakładki Ustawienia/Firma.



Kliknij Zmień, ustaw właściwy zakres dat, zaznacz metodę kasową i kliknij Zapisz. Twój wpis zostanie dodany i wyświetli się poniżej, w sekcji Istniejące wpisy.



Po ustawieniu metody kasowej w szczegółach dokumentu nie utworzy się wpis do rejestru VAT. Technicznie w Systemie zapis taki powstaje z rokiem 0.

Po dodaniu płatności i uruchomieniu procesu kontroli miesiąca zostanie utworzony wpis do rejestru VAT odpowiadający dacie dokonania zapłaty. Na podglądzie dokumentu znajdzie się informacja o metodzie kasowej (MK), dacie płatności (data w formacie dd-mm-rr) oraz jej kwocie.



Jeśli nie otrzymasz zapłaty za fakturę sprzedaży wystawioną osobie fizycznej w ciągu 180 dni od daty transakcji, system utworzy wpis do rejestru VAT, a sprzedaż zostanie opodatkowana.
Dokument pojawi się w rejestrze VAT oraz w pliku JPK za miesiąc, w którym minie 180. dzień braku płatności.


Czy ten artykuł był pomocny?

To wspaniale!

Dziękujemy za opinię

Przepraszamy, że nie udało nam się pomóc!

Dziękujemy za opinię

Daj nam znać, jak możemy ulepszyć ten artykuł!

Wybierz co najmniej jeden powód
Wymagana weryfikacja captcha.

Wysłano opinię

Doceniamy Twój wysiłek i postaramy się naprawić artykuł